czwartek, 15 października 2015

Tatry w literaturze i poezji, cz. I

Literackie początki, a właściwie wzmianki o Tatrach znajdziemy w średniowiecznych kronikach, jednak w poezji natrafimy na nie dopiero w epoce renesansu. Były to krótkie zapiski opisujące Tatry jako ponure, tajemnicze odludzie. Pierwsze poetyckie wspomnienie o Tatrach znajdziemy u Mikołaja Reja, który w Zwierzyńcu z 1562 roku pisze: „Tu się fata mieszają, by marzec z chmurami / Nad tymi węgierskimi, zacnymi górami”.
Chmury nad Giewontem, fot. Emilia Rynio-Koszela
           Do charakterystycznego motywu chmur nad górami nawiązuje też Adam Schroeter w swoim poemacie o kopalni soli w Wieliczce z 1564 roku, który w podróży do Kieżmarku opisuje Tatry jako zmieniające się miejsce, do którego wzywa go los i w którym chochół pruje chmury. Srogie i niebezpieczne siły natury w Tatrach przedstawia Jan Kochanowski w utworze Pamiątka Janowi na Tęczynie z 1563 r., w których opisuje wyimaginowaną groźną przeprawę przez góry. Podobne  napomknienie odnajdziemy też w satyrze Sen majowy z 1586 r. Marcina Bielskiego oraz w utworach Andrzeja Frycza Modrzewskiego i Łukasza Górnickiego. W XVII i XVIII wieku dalej spotyka się poetyckie, wyolbrzymiające, pojedyncze tatrzańskie przenośnie, jednak zmienia się ich funkcja na niezwykle barokową. Niesamowitym porównaniem homeryckim jest fragment z ody VI Macieja Kazimierza Sarbiewskiego, który porównuje wody płynące z Karpat do pieśni wieszcza Izraelu.

Ze szlaku na Małołączniak, fot. Emilia Rynio-Koszela
            
Mgła w Dolinie Gąsienicowej, fot. Emilia Rynio-Koszela
        W epoce baroku powstał pierwszy erotyk Do panny Jana Andrzeja Morsztyna, gdzie górskie wyposażenie posłużyło do porównania niewzruszonej kobiecości. Drobne wzmianki o Tatrach znajdziemy też w twórczości poetów Daniela Naborowskiego, Andrzeja Rysińskiego i Andrzeja Zbylitowskiego. Innym rodzajem nawiązania do Tatr w literaturze jest opis skarbów, czyli kruszców, znajdujących się w górach. Pisze o nich Jakub Kazimierz Haur. Istotniejsze były jednak tajemnicze opisy dróg dla szukających bogactw w Tatrach, a prawdziwą ikoną zwodniczej i ubogiej wiedzy o nich była encyklopedia jezuity Benedykta Chmielowskiego Nowe Ateny, o humorystycznych wręcz informacjach z życia ludności góralskiej i zbójnickiej.

fot. http://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/doccontent?id=267
Przełomem w postrzeganiu Tatr był wiek XIX. Osobą, która na nowo przedstawiła Tatry i góralszczyznę był Stanisław Staszic, wybitny działacz oświeceniowy. W latach 1802-1805 badał dokładnie Tatry i Podhale, zwiedził wiele miejsc, szczytów i dolin. Dzięki tym dociekaniom w 1815 r. powstało dzieło O ziemiorództwie Karpatów i innych gór i równin Polski. Staszic stworzył w nim podwaliny mityzacji Tatr i fascynacji góralszczyzną. Zainicjował również gatunek literacki – reportaże, w których opisywane są wrażenia z podróży w Tatry. Książka O ziemiorództwie Karpatów i innych gór i równin Polski zdumiewa do dziś dzisiejszy geologów i przyrodników Stanisław Staszic w swym dziele docenił odwagę i heroizm górali. Górom przypisał za to rolę w życiu politycznym narodu, co stało się źródłem romantycznej idei konfederackiej.

fragment pracy magisterskiej Emilii Rynio-Koszela, kopiowanie zabronione

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz